Je bent een evenement aan het organiseren en helemaal enthousiast met de ideeën die jij (of je team) willen gaan uitvoeren. Daarnaast komen er super veel vragen op je af waar allemaal rekening mee gehouden moet worden.

Een van die vragen is of er een professionele fotograaf ingehuurd zal worden. Elk evenement is natuurlijk anders en vereist ook andere vaardigheden van een fotograaf. Maar er een professionele fotograaf inhuren is onmisbaar.

Een evenementen fotograaf kan jou evenement verder laten door leven dan de tijd dat het evenement plaats vind. Daarom heb ik in dit artikel 15 redenen om een evenementen fotograaf in te huren.


1: Wij hebben hetzelfde doel

Een fotograaf heeft het zelfde doel als de organisatie van het evenement. Wij willen allemaal dat mensen het naar hun zin hebben en dat zij het evenement herbeleven wanneer deze is geweest.

Doordat de fotograaf zelf ook zijn bedrijf heeft snapt hij vele aspecten waarnaar jij opzoek bent. Zoals bijvoorbeeld marketing materiaal voor later of social sharing van de gasten.

2: Registreer je evenement

Het evenement is begonnen en alles is geregeld. Soms is het zoveel dat jij zelf niet alles weet omdat je het simpel weg niet geregeld hebt. Door de foto’s die gemaakt worden kan je later terug kijken hoe alles er precies uitzag. Welke hapjes werden er geserveerd en hoe was de ruimte opgemaakt.

Het is niet direct het eerste waar je aan denkt bij een evenementen fotograaf maar indirect geeft het erg veel waarde later tijdens de evaluatie.

3: Herinneringen voor je gasten

De gasten die naar een evenement komen, komen vaak helemaal verzorgd aan. Zij willen dan graag een foto om deze later te kunnen delen. Daarnaast hebben gasten een herinnering aan je evenement. Die herinnering zou gemakkelijker gedeeld kunnen worden als er een foto van is.

4: Promotie voor het volgende evenement

De foto’s die gemaakt worden tijdens een evenement kunnen natuurlijk later gebruikt worden voor een vervolg evenement. Hierbij zal de aankondig er meer professioneel maar ook echter uit komen te zien.

Als bijvoorbeeld de zelfde locatie wordt gebruikt geeft het de gasten alvast een beter beeld van hoe het zal worden en welke sfeer er om een locatie heen hangt. Gasten kleden zich vaak aan de hand van deze verwachtingen om er zo gepast en mooi mogelijk uit te zien.

5: Social media is krachtig

De platforms waar gasten alles op delen is voor jou de beste gratis marketing. Niet alleen budget gezien maar ook de kracht is erg hoog. Mond op mond reclame werkt nog steeds het beste.

Met een foto wordt een social media post 37% vaker gezien/gedeeld/geliked en daarom is het belangrijk een fotograaf te hebben die dit kan aanleveren. Hoe beter hun bericht de wereld in gaat hoe voordeliger het is voor jou.

6: Marketing doeleinden

Naast het feit dat de gasten een deel van jou marketing onder handen nemen is het natuurlijk ook belangrijk dat je dat zelf ook blijft doen.

De foto’s kunnen gebruikt worden voor bijvoorbeeld op de website, flyers en ander promotie materiaal om uw bedrijf er professioneler of meer in eigen huisstijl te kunnen laten zien.

Het profileren van jezelf als organisatie is erg belangrijk. Vertrouwen is hierbij het sleutelwoord naar succes. Zeker online.

7: Reclame doeleinde – de externe kant

Meer specifiek in de marketing doeleinde zijn de reclames die je wellicht wilt maken voor andere evenementen of voor je eigen bedrijf. Met professionele foto’s kan dit zeker bereikt worden. Een professionele uitstraling is erg belangrijk.

Voor meer informele bedrijven zal het evenement vaak ook informeler zijn. De fotograaf past zich aan aan deze situatie zodat de foto’s in jou huisstijl komen in een sfeer die jullie willen overbrengen.

8: Evaluatie

Zoals in het begin als gezegd is het belangrijk om te zien wat er op het evenement allemaal gebeurd is. Dit geeft jou en je team de kans om er op te evalueren.

Zo kan er gekeken worden welke hapjes in de smaak vielen en welke niet. Waar de gasten vaak plaats namen of stonden. Welk licht het beste werkte. Of de locatie groot genoeg was en nog veel meer detail zijn er uit foto’s te krijgen.

9: Dank sponsoren

Veel evenementen hebben sponsoren en die wil je natuurlijk erg graag bedanken. Naast het feit dat zij misschien een banner hebben op het evenement zullen zij het ook erg op prijsstellen om hun logo in de foto’s te hebben.

Die zelfde gratis marketing voor jou werkt ook voor hun en wordt altijd gezien als een grote dank of eer.

10: Spontaan

Op veel evenementen is er een informele sfeer waardoor de gasten zich snel thuis voelen. Dit is perfect voor foto’s, zodra de gasten op hun gemak zijn bij een evenement zullen zij eerder op de foto willen die dan later weer gedeeld kunnen worden op hun eigen sociale media.

11: Personeel is vaak aanwezig

Dit is naast foto’s van het evenement de perfecte mogelijkheid om een portret fotoshoot te houden van het personeel of van de organisatie van het evenement.

Vaak is iedereen aanwezig en in de juiste kleding. Dit kan zowel formeel als in eigen huisstijl zijn.

Een mooi moment om die twee fotoshoot ’s  te combineren.

12: Back-up – je zou alles maar kwijt zijn

Stel je voor je wilt je de foto’s gebruiken die gemaakt zijn op je evenement. Maar je kan ze nergens meer vinden.

Dit is natuurlijk altijd een kleine hartaanval net zoals je die krijgt wanneer je je telefoon uit je handen laat vallen.

Gelukkig heb ik altijd een back-up in overleg met jou. Dit kan een back-up zijn op mijn eigen schijven maar het kan ook zijn dat er een online cloud back-up gemaakt wordt waar alles veilig in bewaard zal blijven.

13: De juiste ervaring, vaardigheden en materiaal

Evenementen fotograven hebben zich niet voor niets gespecialiseerd op evenementen. Zij hebben een passie voor dit soort fotografie en daarbij altijd gefocust op dit gebied.

Die focus komt terug bij het hebben van het juiste materiaal en cursussen die gedaan worden om de volgende keer het evenement nog beter te kunnen vast leggen.

14: Onzichtbaar en toch nog zichtbaar op het evenement

Een evenementen fotograaf weet hoe hij zich tussen de mensen door kan bewegen om op de beste plekjes te komen voor de foto die hij in zijn gedachten heeft.

Hij zal zo onzichtbaar mogelijk overal komen om de mooiste foto’s te maken. Toch zal hij zich regelmatig zichtbaar maken om gasten op de foto te zetten en hun op hun gemakt te stellen

15: Een helpende hand

Als laatste is er de helpende hand van een fotograaf. Van te voren worden er een aantal dingen besproken tussen de fotograaf en de organisatie. Hierdoor weet de fotograaf bijvoorbeeld het programma uit zijn hoofd en welke dingen er staan te gebeuren.

Dit is niet alleen handig voor de fotograaf maar dat geeft de gasten ook de mogelijkheid om een aantal vragen aan een fotograaf te stellen. De vraag kan soms beantwoord worden door de fotograaf en anders weet de fotograaf vaak wie er verantwoordelijk is voor dat gedeelde en daardoor de ideale tussenpersoon.

Tot slot

Ik hoop je met dit artikel overtuigd te hebben dat een evenementen fotograaf onmisbaar is. Nu komt de volgende stap. Welke fotograaf moet ik inhuren? Er zijn vele factoren die bepalen wat de beste fotograaf voor jou is: prijs, stijl, beschikbaarheid, en nog veel meer.

OurView staat voor onze kijk op fotografie. Ons staat voor letterlijk ons, jij en ik. Voornamelijk bij evenementen is het belangrijk dat er een fotograaf is die zich aanpast aan de huisstijl/sfeer van het evenement. Dit doe ik, natuurlijk met een vleugje van mijn eigen stijl.

Het is erg belangrijk dat alles besproken wordt tussen de organisatie en de fotograaf. Dit om ten eerste uit te vinden of het een geschikte combinatie is en daarna om te bespreken wat er allemaal mogelijk is.

Zelf doe ik altijd door een vrijblijvend gesprek aan te bieden. Hierin komt van alles ter spraken wat belangrijk is voor de beste keuze.

Ik hoop dat dit artikel je geholpen heeft. Laat gerust een bericht achter ik ben altijd in voor een gesprek.

Julian